Visie en zorg

Het wonder van het leren.

Wie rondwandelt op school ziet de realisaties van de leerlingen. Tuinmeubilair, een boot, productie- en designmeubel. Laswerk, mechanische constructies. Geprogrammeerde robotten en automaten. Huis- en industriële installaties. Auto, motor, tractor. Hoogtechnologische verspaning, nauwkeurig plaatwerk. Een telescoop, spaghettibruggen. Wat een wonder, een wonder van het leren!

We staan te weinig stil bij dat wonder van het leren. Hoe mensen in amper drie, vier jaar tijd in staat zijn dat mooi en innovatief werk te leveren. Hoe mensen in die korte tijd leren te communiceren, bronnen te raadplegen, oordeelkundig te beslissen.

Dat leren is op de eerste plaats de verdienste van de studenten zelf. Hun aanleg en interesse geeft aanzet tot leren. Hun motivatie, de wil, is de motor van het leren. Hun inzet en volharding de brandstof. Dat leren maakt de mens. Mens met unieke eigenschappen en kwaliteiten. Het leren maakt het individu. De rol van de school, leraars, opvoeders, administratie in dat leren is tegelijk eenvoudig en ingewikkeld. Ze biedt kennisinhouden en vaardigheden aan. Toont de weg. Stuurt bij. Neemt leerlingen bij de hand en laat ze vrij. Vallen maar samen weer opstaan, telkens weer.

Waarom? Vanuit geloof en vertrouwen in het leren, vanuit geloof en vertrouwen in de mens. Is dit dom en naïef? Welnee, wandel met ons mee doorheen onze school en ervaar overal de kracht van mensen, de kracht van leren. Aan iedereen, steeds welkom in onze school, ons VTI. School voor wetenschappen en techniek!

Dirk Lamote
directeur